Електронний цифровий підпис відіграє одну з найважливіших ролей в системі електронного документообігу, оскільки він використовується фізичними та юридичними особами для ідентифікації фізичної або юридичної особи та підтвердження цілісності даних в електронній сфері.
Сьогодні порядок та організація електронного документообігу, а також правовий статус та використання електронного цифрового підпису визначаються Законом України «Про електронні довірчі послуги» (далі - Закон).
Одним із важливих нововведень закону про електронні довірчі послуги є те, що він запроваджує поняття «кваліфікований електронний підпис», яке замінило поняття «електронного цифрового підпису».
Відповідно до зазначеного Закону кваліфікований електронний підпис (далі - підпис) — удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
КЕП призначений для використання
фізичними та
юридичними особами-
суб'єктами електронного документообігу:
- для підтвердження особи;
- для підтвердження цілісності даних в електронній формі.
Підпис, як спосіб ідентифікації підписувача
електронного документу, дозволяє однозначно визначати походження інформації (
джерело інформації), що міститься у документі. Завдяки цьому КЕП є також надійним засобом розмежування відповідальності за інформаційну діяльність у суспільстві, зокрема, відповідальності за
дезінформування.
Для того, щоб мати можливість підписувати електронні документи, подавати електронну звітність або
електронні декларації особа має отримати
КЕП. Видача останнього, згідно Закону є довірчою послугою, а тому здійснюється в Акредитованих центрах сертифікації ключі (далі - АЦСК), які внесені до довірчого списку.